FANDOM

1984

1984

1984 (zespół) – polski zespół nowofalowy powstały w 1985 roku.

Historia Edytuj

1984 powstał w styczniu 1985 roku z inicjatywy Piotra "Mizernego" Liszcza i Krzysztofa "Bufeta" Bary. Pierwszy koncert odbył się w lokalnym przeglądzie Rock Plus w Rzeszowie. Na debiutanckim koncercie gościnnie wziął udział wokalista Roman "Smutny" Rzucidło, który z czasem został głównym wokalistą zespołu. W pierwszym składzie działali Piotr "Mizerny" Liszcz (gitara), Krzysztof "Bufet" Bara (wokal), Wojciech "Pancerny" Trześniowski (gitara basowa) i Leszek Cielak (perkusja). W tym składzie 1984 nagrał pierwsze nagrania dla Radia Rzeszów 2 maja 1985 roku. Wówczas z zespołem rozpoczął współpracę Maciek Ćwiek (gitara akustyczna).

Pod koniec kwietnia 1985 roku, Leszka Cielaka zastąpił Janusz "Borys" Gajewski. Na początku maja zespół na stałe przyjmuje Romana Rzucidłe. W lipcu, na skutek nieporozumień, z zespołu odeszli "Bufet" i "Smutny". Nowym wokalistą został Paweł "Tschester" Tauter. Przed koncertem na Festiwalu w Jarocinie, do grupy wraca "Smutny", zastępując Tautera. W 1985 roku menadżerem zespołu został Jacek Szner, który zaprojektował także logo zespołu. Po festiwalu w Jarocinie, 1984 otrzymał zaproszenie do nagrań dla Programu III Polskiego Radia. W połowie stycznia 1987 roku do zespołu wrócił Paweł Tauter. W latach 1987-1988 zespół rozpoczął pracę nad albumem Specjalny rodzaj kontrastu. Album ten „zaginął”. Specjalny rodzaj kontrastu został wydany w 2003 roku.

W 1987 roku 1984 wydał debiutancki singel. W 1988 roku utwór „Sztuczne oddychanie” został umieszczony na składance Radio nieprzemakalnych.

Na przełomie 1987-1988 z zespołu odszedł Janusz Gajewski, którego zastąpił Darek "Czarny" Marszałek. Paweł Tauter wyjechał do USA, przez co "Mizerny" zastąpił go na wokalu. W 1989 roku zespół zarejestrował materiał pt. Anioł w tlenie, który ukaże się w 1994 roku na kasecie i w 1996 na płycie. W 1991 roku ukazał się album Radio niebieskie oczy Heleny. W 1995 roku do 1984 wrócił "Pancerny", który zastąpił Marka Kisiela. W 1996 roku perkusistą został Grzegorz Wesołowski. Wesołowski długo nie był perkusistą, jego miejsce szybko zajął Ziemowit Nyzio.

W 2003 roku zespół wydał album Specjalny rodzaj kontrastu. W 2006 roku zespół przeistoczył się w duet w składzie Piotr Liszcz i Robert Tuta (gitara basowa, syntezatory, programowanie). W tym składzie zespół gra do dziś, grając gościnnie z innymi muzykami.

11 maja 2007 roku ukazał się album 4891. W 2011 roku ukazał się album Why not z nagraniami z 1989 roku.

Dyskografia Edytuj

[1]

Albumy Edytuj

Single Edytuj

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki