Fandom

Muzyka

Aya RL

580stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Aya RL – polski zespół nowo falowy, rockowy i wykonujący muzykę elektroniczną znany dzięki utworowi „Skóra”[1].

Historia zespołu Edytuj

Początków Aya RL należy szukać na festiwalu w Jarocinie w 1983 roku[2]. Wówczas doszło do spotkania występującego tam solowo Igora Czerniawskiego i dwoma muzykami z grupy HakPawłem Kukizem i Jarkiem Lach[2]. Muzycy postanowili założyć zespół, który działa jako Aya RL. Przez moment w zespole działał także klawiszowiec Robert Milewski[2]. Grupa odniosła sukces w Jarocinie w 1984 roku, gdzie Paweł Kukiz wystąpił także jako wokalista grupy Piersi[2]. Wkrótce po festiwalu piosenka „Skóra” stała się przebojem (ku zaskoczeniu muzyków)[2]. Piosenka ta przynosi mylne wyobrażenie o zespole, który nie miał zamiaru grać młodzieżowych hymnów.

W 1985 roku ukazała się płyta Aya RL. Na albumie celowo nie zamieszczono piosenki „Skóra”. Większymi przebojami z płyty stały się „Ściana” i „Ulica”[2]. W 1985 roku zespół ponownie zagrał w Jarocinie.

Wkrótce po nagraniu debiutanckiej płyty, Jarek Lach wyjechał do USA[2]. Igor Czerniawski z Pawłem Kukizem postanowili nagrać drugi album, ale w związku z brakiem przekonania odnośnie stworzonych rzeczy, obaj zawiesili dalsze pracę. Wtedy Czerniawski wpadł na pomysł, by pod nazwą AYA stworzyć projekt muzyczny[2]. Oprócz Kukiza i Czerniawskiego do projektu zaproszono Roberta Gawlińskiego oraz Beatę Pater[2]. Projekt nie doszedł do realizacji. Jedyną pozostałością po projekcie AYA są nagrania z Beatą Pater[2]. Jedno z nich – „Ażeby”, wydane pod szyldem Brygada Miłość, trafiło do składanki TonpressuCisza jest, nic się nie dzieje[2].

We wrześniu 1987 roku nowym gitarzystą został Adam Romanowski. W składzie Kukiz-Czerniawski-Romanowski zespół zaczął pracować nad nową płytą. Zespół zaprezentował kilka utworów, jednak żaden z nich nie przyjął się wśród publiczności[2]. Chłodne przyjęcie spowodowało, że zespół ponownie zawiesił wydanie drugiej płyty[2]. Międzyczasie z zespołu odszedł Kukiz, a na miejsce Romanowskiego trafił ponownie Lach. Od tej pory Aya RL stanowią dwaj muzycy. W 1989 roku ukazał się album zatytułowany także Aya RL (znany jako niebieski album).

W 1994 roku Aya RL wydał album Nomadeus z elementami muzyki światowej[2]. Teksty i śpiew Kukiza zastąpiły na niej etniczne wokalizy[2].

W 1996 roku ukazał się album Calma. Płyta ta jest kontynuacją Nonadeusa. Album Calma promował teledysk „Ameryka” z gościnnym udziałem Kukiza[2]. Oprócz tego, głos Pawła Kukiza można było usłyszeć z zremiksowanych nagraniach starych piosenek[2]. Do nagrania zaproszono także Waltera Chełstowskiego, była szefa festiwalu w Jarocinie[3].

W 1998 roku ukazał się album Change in form. W 1998 roku zespół rozpadł się.

Muzycy Edytuj

Dyskografia Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki