FANDOM

Big Cyc

Big Cyc

Big Cyc – polski zespół rockowy założony w 1988 roku w Ostrowie Wielkopolskim. Zespół założył Krzysztof Skiba (jeden z pomysłodawców Pomarańczowej Alternatywy) oraz Jacek "Dżej-Dżej" Jędrzejak. Zespół przyznaje, że nie ma konkretnego lidera (jak wskazują media na duet Skiba-Jędrzejak)[1]. Big Cyc wykonuje piosenki o charakterze publicystyczno-kabaretowym. Zespół jest znany z wywoływania kontrowersji. Początkowo Big Cyc wykonywał muzykę punkrockową, z przesterowanymi gitarami, mocną perkusją i agresywnym wokalem Dżej Dżeja[2]. Z czasem w zespole pojawiła się muzyka ska.

Historia Edytuj

Big Cyc 1997

Odsłonięcie tablicy, poświęconej pierwszemu koncertowi zespołu Big Cyc w klubie "Balbina" w Łodzi (1997)

Big Cyc 2007

Big Cyc, koncert w studenckim klubie "Pod Palmą" w Rzeszowie

Zespół powstał w 1988 roku w Ostrowie Wielkopolskim (choć część muzyków pochodzi z Trójmiasta)[3]. Początkowo Big Cyc miał być ulotką demonstracyjną jednorazowego użytku[3]. Pierwszy koncert odbył się w marcu 1988 roku, kiedy to w klubie Uniwersytetu Łódzkiego Balbina odbył się jej pierwszy koncert zorganizowany jako happening pod nazwą „Uroczysta akademia z okazji 75-lecia wynalezienia damskiego biustonosza”[4]. Występ Big Cyca miał być dodatkową atrakcją obok Turnieju Biustów[4]. Na imprezę zaproszono ogólnopolskie media (m.in. radiową Trójkę, Teleexpress)[4]. Akcja ta przyniosła zespołowi sławę[4].

W 1989 roku ukazał się debiutancki album Z partyjnym pozdrowieniem[3]. Album ten przyniósł przeboje „Wielka miłość do babci klozetowej”, „Berlin Zachodni”, „Kapitan Żbik”, „Ballada o smutnym skinie”[3]. Okładka albumu przedstawiała Włodzimierza Lenina z irokezem na głowę[5]. Wkrótce po wydaniu albumu powstał film na temat zespołu[5].

W kolejnych albumach Big Cyc poruszał aktualne wydarzenia z Polski i z świata oraz zjawiska społeczne (m.in. na płytach Nie wierzcie elektrykom z 1991, Miłość, muzyka, mordobicie z 1992, Wojna plemników z 1993, Pierwsza komunia, drugie śniadanie, trzecia Rzeczpospolita z 1997)[3]. Kolejne albumy nie odniosły takiego sukcesu jak Z partyjnym pozdrowieniem[5].

Album Wojna plemników jest oceniana za najcięższy punkowo album zespołu[2]. Album ten wywołał skandal polityczny; materiał został potępiony za zbyt śmiałe wyrażanie poglądów[5].

Album Pierwsza komunia, drugie śniadanie, trzecia Rzeczpospolita został pierwszym albumem z przystępniejszą muzyką[2].

W 1996 roku ukazał się album Z kamerą wśród zwierząt, który przyniósł popularny przebój „Makumba”[5].

W 1999 roku w katowickim Spodku odbył się koncert, na którym pojawił się ówczesny premier Polski Jerzy Buzek[6]. Podczas występu zespołu, Krzysztof Skiba zdjął spodnie i pokazał gołe pośladki w stronę premiera[6]. Urażony premier z imprezy wyszedł[6]. Skiba tłumaczył incydent na wiele sposób, często zmieniając jego motywy[6]. Mówił:

Tyłek był blady, bo rząd był blady, taki rząd blada dupa. To było hasło mojej akcji.[6]

Z powodu incydentu, Skiba został zawieszony w zespole na kilka miesięcy[6].

W 2004 roku ukazał się album kompilacyjny Bombowe hity czyli The Best Of 1988-2004[3].

W 2006 roku ukazał się album Moherowe berety. Muzycy wzięli na celownik ówczesną koalicje Prawo i Sprawiedliwość-Samoobrona-Liga Polskich Rodzin, nazywanych przez opozycje „moherową koalicją”[3]. Ze względu na kontrowersyjność, żadna piosenka z płyty nie trafiła na rozgłośnie radiowe[3].

W 2007 roku razem z Jerzym Połomskim nagrali nową wersję przeboju „Bo z dziewczynami[3].

W 2008 roku ukazał się album Szambo i perfumeria, na której gościnnie pojawili się Paweł Kukiz, Maciej Maleńczuk i K.A.S.A.[3].

27 stycznia 2012 roku ukazał się album Zadzwońcie po milicje[7]. Na album trafiły nowe wersje piosenek polskiego undergroundu lat 80. (m.in. Cela nr 3, Miki Mousoleum, Brzytwa Ojca)[7]. 13 grudnia pojawił się w internecie teledysk ZOMO na Legnickiej[8]. Teledysk nakręcono do utworu „ZOMO na Legnickiej” wykonywanego oryginalne przez Miki Mousoleum[8].

W maju 2013 roku ukazał się album kompilacyjny Big Cyc wiecznie żywy[1]. Pracę nad albumem były trudne (Skiba przyznał, że podczas prac doszło do awantury i bójki)[1]. W tym samym roku Big Cyc wystąpił na specjalnym koncercie w ramach Sopot TOPTrendy 2013[9]. Podczas koncertu, gościnnie na scenie pojawił się Krzysztof Ibisz, który wystąpił jako dresiarz[9].

12 marca 2014 w internecie ukazała się piosenka „Zegarek Putina”[10]. Clip do utworu stworzyli internauci[10].

Skład Edytuj

Krzysztof Skiba 1988

Krzysztof Skiba w 1988 roku

Jacek Jędrzejak

Jacek Jędrzejak w 1988 roku

Dyskografia Edytuj

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki