Fandom

Muzyka

Budka Suflera

580stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Budka Suflera.jpg

Budka Suflera

Budka Suflera – polski zespół rockowy powstały w 1974 roku w Lublinie przez Romualda Lipkę i Krzysztofa Cugowskiego. Zespół wielokrotnie zmieniał swój skład. 21 stycznia 2014 roku zespół ogłosił, że zagra trasę pożegnalną i zakończy swą działalność.

Historia Edytuj

Budka Suflera 2008.JPG

Budka Suflera w Atenach

Krzysztof Cugowski.jpg

Krzysztof Cugowski

Zespół powstał w 1974 roku kiedy ukazało się pierwsze nagranie zespołu: „Sen o dolinie[1]. Debiutancki album, Cień wielkiej góry ukazał się w 1975 roku[1]. Album nagrali: Krzysztof Cugowski, Romuald Lipko, Tomasz Zeliszewski, Andrzej Ziółkowski[1]. Gościnnie wystąpili Czesław Niemen i Alibabki[1].

W 1978 roku zespół opuścił Krzysztof Cugowski[1]. Krótko wokalistą był Stanisław Wenglorz[1]. Niedługo potem Budka Suflera zaangażowała Romualda Czystawa[1].

Budka Suflera często współpracowała z wokalistkami. Pierwszą ważną była Anna Jantar[1]. Po wydaniu przez Budkę Suflera albumu Ona przyszła prosto z chmur, zespół pomógł Izabeli Trojanowskiej w jej debiutanckim albumie[1].

Kolejny album Budki Suflera, który odniósł duży sukces, to Za ostatni grosz[1]. Po nagraniu tego utworu odszedł basista Andrzej Ziółkowski, którego zastąpił Mieczysław Jurecki[1].

W latach 80. Budka Suflera współpracowała z Urszulą Kasprzak. Wspólnie nagrali cztery albumy (m. in. Malinowy król czy Dmuchawce, latawce, wiatr)[1].

Pod koniec 1982 roku nowym wokalistą został Fenicjan Andrzejczak[1]. Z nim zespół nagrał przebój „Jolka, Jolka pamiętasz”[1]. Kolejny album, Czas czekania, czas olśnienia, został nagrany już po powrocie Cugowskiego[1].

Kolejnym ważnym albumem zespołu był krążek z 1988 roku Ratujmy co się da[1]. Trudna sytuacja na polskim rynku muzycznym spowodowała, że muzyki zaczęli szukać innych zajęć, niekoniecznie związanych z muzyką[1].

Pod koniec lat 80. Budka Suflera wyjechała na trasę koncertową do Stanów Zjednoczonych[1]. Został tam nagrany album American Tour, który dzisiaj jest białym krukiem w dyskografii grupy[1].

W 1993 roku Budka Suflera wydała album Cisza, z którego pochodzi przebój „Twoje radio”[1]. Do zespołu dołączył wówczas gitarzysta Marek Raduli[1].

W 1997 roku wydany został album Nic nie boli tak jak życie[1]. Płyta odniosła ogromny sukces (milion sprzedanych legalnych płyt[1]), a piosenka „Takie Tango” z albumu dołączył do klasyki polskiej muzyki[1].

W 2000 roku ukazał się album Bal wszystkich świętych[1].

W 2001 roku tajwański zespół Power Station zagrał cover piosenki „Takie tango”, które stało się wielkim przebojem w Tajwanie[2].

Kolejne miesiące przyniosły zmiany w składzie grupy, którą opuścili Marek Raduli oraz Mieczysław Jurecki[1]. Na ich miejsce pojawili się gitarzysta Łukasz Pilch, basista Mirosław Stępień, klawiszowiec Piotr Kominek oraz Anna Patynek grająca na instrumentach perkusyjnych[1].

W 2014 roku Budka Suflera ogłosiła, że zakończy działalność (poprzedzoną pożegnalną trasą koncertową)[3].

Ostatni skład zespołu Edytuj

Dyskografia Edytuj

Albumy studyjne Edytuj

Albumy koncertowe Edytuj

Kompilacje i wydania specjalne Edytuj

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki