FANDOM

Felicjan Andrzejczak (ur. 16 maja 1948 w Pięczkowie[1]) – polski wokalista.

Jako wokalista zadebiutował w 1979 na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. W latach 1979–1981[2] występował w Teatrze Rampa na warszawskim Targówku[3] i gościnnie w Teatrze Muzycznym w Gdyni im. Danuty Baduszkowej[2]. W tym okresie pojawił się ówczesny przebój Andrzejczaka Peron łez[4]. W 1982 po odejściu Romualda Czystawa dołączył do Budki Suflera[5], z którą nagrał utwory Jolka, Jolka pamiętasz..., Czas ołowiu i Noc komety, cover utworu Time to turn niemieckiego zespołu Eloy. Dwa pierwsze zostały wydane potem na płycie 1974–1984[6]. Płyta długogrająca, którą miał nagrać z Budką Suflera przy okazji płyty 1974–1984, została ostatecznie nagrana z nowymi tekstami, śpiewanymi przez Krzysztofa Cugowskiego, i wydany jako Czas czekania, czas olśnienia, a materiał nagrany z Andrzejczakiem nie został wydany[5]. Utwór Jolka, Jolka pamiętasz... został nagrany w języku angielskim jako Lifeline przez Cugowskiego dla holenderskiej wytwórni i wydany w 1988 na zawierającej cztery utwory epce American Tour[7]. W 1984 Andrzejczak opuścił Budkę Suflera, ponieważ w związku z nagraniem Czasu czekania, czasu olśnienia do zespołu wrócił Cugowski[5]. W 2005 Andrzejczak tak wspomniał moment odejścia z Budki Suflera:

Nie byłem typem ostrego rockandrollowca, a nie mogłem przecież w kółko śpiewać łzawych ballad. Do Budki po okresie rozstania wrócił Krzysztof Cugowski, mi ze Świebodzina było daleko do Lublina i tak to się jakoś rozeszło.[3]

W 1985[8] nagrał utwór Żeglując w dobry czas na płytę Żeglując w dobry czas, która była składanką nagrań ówcześnie działających zespołów, grających do muzyki Katarzyny Gertner[9]. W 1986 wykonał piosenkę do filmu Pan Samochodzik i niesamowity dwór wraz z dziesięcioletnią wówczas Natalią Kukulską[10]. W tym samym roku nagrał debiutancką płytę Felicjan Andrzejczak, wydaną w 1987 przez wytwórnię Muza[11]. W 1991 nagrał piosenkę do filmu Latające machiny kontra Pan Samochodzik[12]. Następnie wspólnie z Krzysztofem Cugowskim i Urszulą nagrał utwór Krajobraz po rewolucji, który został wydany na singlu w 1994[9]. W tym samym roku nagrał z Budką Suflera płytę Budka w operze, Live from Sopot'94[13].

28 marca 1997 wydał w Polskich Nagraniach PP płytę Świat miłować[14]. W 1999 nagrał utwór V bieg wraz z Krzysztofem Cugowskim i Romualdem Czystawem[15], który został wydany jako singel w maju 1999[16]. 18 listopada 1999 nagrał z Budką Suflera płytę Live at Carnegie Hall[17], która została wydana 14 października 2000. 2 kwietnia 2002 wydał płytę Zauroczenia[18] w wytwórni KOCH International Poland[19]. 19 czerwca 2006[20] wydał płytę Na prowincji w wydawnictwie Luna Music[21], na którą część muzyki skomponował Mieczysław Jurecki[22].

Felicjan Andrzejczak mieszka w Świebodzinie, stale nagrywa i gra koncerty z Budką Suflera[3].

DyskografiaEdytuj

Kariera solowaEdytuj

Z Budką SufleraEdytuj

Przypisy

[[Kategoria:Dobre artykuły|]]

Więcej z Fandomu

Losowa wiki