Fandom

Muzyka

Fotoness

580stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Tomasz Lipiński.jpg

Tomasz Lipiński (2007)

Fotoness (pocz. Tomek Lipiński Band) – polski zespół rockowy założony w 1986 roku przez Tomasza Lipińskiego.

Historia Edytuj

Opracowane na podstawie muzyka.onet.pl

Zespół powstał w 1986 roku przez wokalistę i gitarzystę Tomasza Lipińskiego, który długo czekał za wydaniem debiutanckiego albumu Tiltu. W nowym zespole znaleźli się dodatkowo basista Marcin Ciempiel (który odszedł z Oddziału Zamkniętego po odejściu lidera i wokalisty Krzysztofa Jaryczewskiego) oraz perkusista Jarosław Szlagowski (do 1985 w Lady Pank, później chwilowo w Maanamie do rozwiązania zespołu).

Debiut grupy miał miejsce na początku 1987 w warszawskim klubie "Riviera–Remont". Na koncercie gościnnie zagrał Kostek Joriadis (na trąbce). Zespół nie miał jeszcze oficjalnej nazwy; na koncercie wystąpił jako Tomek Lipiński Band.

W maju 1987 roku na Liście Przebojów Trójki pojawił się utwór „Another Man” (dotarł do 18. miejsca), a później „To co pierwsze” i „15 10 5”.

Wkrótce po debiucie na Listach Przebojów Trójki menadżerem został Seweryn Reszka. Dzięki niemu Fotoness zagrał kilkanaście koncertów, w tym zagraniczne w ZSRR i w Finlandii.

W 1987 roku Fotoness planował stworzyć kwartet. Początkowo drugim gitarzystą miał został Robert Sadowski (znany z działalności w Madame). Z Sadowskim zespół wystąpił tylko jeden raz. Ostatecznie w 1988 roku drugim gitarzystą został Krzysztof Zawadka.

Jesienią 1987 roku Fotoness rozpoczął pracę nad debiutanckim albumem dla Polskich Nagrań. Do debiutanckiego albumu zamieszczono kilka partii gitar w wykonaniu Jana Borysewicza nagrane przez Tonpress. Pomysł na nagranie tych ścieżek stworzył Rafał Paczkowski.

W 1988 roku doszło do rozwiązania zespołu. Lipiński reaktywował Tilt (jako Czad Komando Tilt) z Marcinem Ciempielem. Krótko po rozwiązaniu zespołu został wydany album When I Die. Na okładce albumu zamieszczono trzy męskie twarze muzyków (od lewej Szlagowski-Lipiński-Ciempiel). Zdjęcie wykonał Andrzej Tyszko.

Album When I Die nie odniósł sukcesu.

Ciekawostki Edytuj

  • W jednym z wywiadów Lipiński przyznał, że nazwa zespołu była głupia[1].

Muzycy Edytuj

Dyskografia Edytuj

Albumy studyjne Edytuj

Kompilacje różnych wykonawców Edytuj

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki