FANDOM

Grzegorz Ciechowski popiersie

Popiersie Grzegorza Ciechowskiego

Grzegorz Ciechowski (ur. 29 sierpnia 1957 w Tczewie, zm. 22 grudnia 2001 w Warszawie) – polski muzyk rockowy, wokalista, pianista, flecista, kompozytor, producent płytowy, poeta, felietonista, lider i wokalista grupy Republika. Jako solista działał pod pseudonimami Obywatel G.C., Grzegorz z Ciechowa i Ewa Omernik. Oprócz działalności w Republice i solowo, tworzył teksty dla Lady Pank i Justyny Steczkowskiej.

Biografia Edytuj

Biografia została napisana w oparciu o ciechowski.art.pl (chyba, że zaznaczono inaczej w formie przypisu).

Grzegorz Ciechowski urodził się 29 sierpnia 1957 roku w Tczewie. Jako siedmiolatek chodził do szkoły muzycznej.

W czasach młodości pisał wiersze. Uznał, że najlepsza forma ich prezentacji to prezentacja na scenie. Oficjalny debiut twórczości Ciechowskiego nastąpił w 1980 roku w warszawskim klubie „Riviera” podczas pierwszego koncertu Ciechowskiego w Republice. Z Republiką Ciechowski nagrał albumy Nowe sytuacje, 1984 i Nieustanne tango. Ciechowski działał w zespole do 1986 roku.

W 1985 roku Ciechowski wraz z Republiką wystąpili w Jarocinie. Po wyjściu na scenie, widzowie rzucali na scenę jedzenie. Pomimo nieudanego przyjęcia, muzycy zaczęli grać (pomimo dwudziestotysięcznego gwizdu). Pod koncert koncert widzowie zmienili zdanie, śpiewając Sto lat i prosząc o bis. Bis nie został wykonany.

W 1986 roku rozpadła się Republika. Ciechowski rozpoczął karierę solową jako Obywatel G.C.. Debiutancki album solowy, Obywatel G.C., został wydany jeszcze w 1986 roku. Album Obywatel G.C. odniósł bardziej sukces artystyczny niż komercyjny. W 1988 roku Ciechowski wydał album Tak! Tak!, który odniósł większy sukces od Obywatela G.C.. Na albumie Tak! Tak! pojawiły się przeboje „Tak... tak... to ja” i „Nie pytaj o Polskę”.

W 1990 roku doszło do reaktywacji Republiki.

W latach 90. Grzegorz Ciechowski zaangażował się w promocję początkujących artystów. Został producentem albumów i promotorem grupy Atrakcyjny Kazimierz oraz muzyków takich jak Kasia Kowalska, Justyna Steczkowska, Krzysztof Antkowiak i Katarzyna Groniec.

W 1996 roku Ciechowski wydał album ojDADAna (jako Grzegorz z Ciechowa). Album ten stał się kontrowersyjny w środowiskach muzycznych. Album ten zaprezentował muzykę ludową po raz pierwszy na listach przebojów.

Grzegorz Ciechowski zmarł nagle 22 grudnia 2001 roku w jednym z warszawskich szpitali na zawał serca, będący wynikiem skomplikowanej operacji. Krótko przed śmiercią trwały zaawansowane pracę nad nowym albumem Republiki.

Dyskografia Edytuj

Republika Edytuj

Albumy studyjne Edytuj

Jako Obywatel G.C. Edytuj

Jako Grzegorz z Ciechowa Edytuj

Jako on sam Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki