FANDOM

Ian Curtis

Ian Curtis

Ian Curtis (ur. 15 lipca 1956 w Manchesterze, zm. 18 maja 1980 w Macclesfield) – brytyjski muzyk, wokalista Joy Division.

Biografia Edytuj

Ian Curtis pochodził z ubogiej robotniczej rodziny z Manchasteru[1]. Po ukończeniu szkoły został pracownikiem socjalnym[1]. W wieku 19 lat ożenił się z Deborah Woodruff[1].

Początkowo Ian Curtis działał w zespole Warsaw, będącej poprzednikiem Joy Division. Warsaw był zespołem klasycznie punkowym[2]. Szybko Warsaw przemienił się w Joy Division. Zespół w 1979 roku wydał album Unknown Pleasures[2]. Zachowanie sceniczne, nowy rodzaj brzmień oraz mroczne teksty Curtisa stały się znakiem rozpoznawczym Joy Division i to one zdecydowały o sukcesie zespołu[1].

Curtis przez wiele miesięcy cierpiał na depresję[2]. Potęgowały ją trudy trasy koncertowej, romans z fanką, Belgijką Annik Honore (żona Curtisa, Debbie, wówczas zajmowała się kilkumiesięczną córeczką), stres związany z podbojem USA[2]. Oprócz depresji, Curtis miewał częste ataki epilepsji na scenie[2]. Curtis nie miał zamiaru wychowywać swojej córki, uciekając do problemów z epilepsją[3].

18 maja 1980 roku prawdopodobnie po obejrzeniu filmu „Stroszek” reż. Wernera Herzoga oraz posłuchania płyty Idiot Iggy'ego Popa Curtis powiesił się na sznurze od bielizny[1].

W 1980 (już po śmierci Curtisa) ukazał się album Closer[2].

Po śmierci Curtisa, pozostali muzycy Joy Division założyli zespół New Order[2].

W latach 90 Deborah Curtis napisała książkę „Przejmujący z oddali”, która jest obrazem życia u boku Iana Curtisa[1]. W roku 2007 Anton Corbijn nakręcił film „Control” o życiu Iana oraz Joy Division[1].

Dyskografia Edytuj

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki