FANDOM

Iron Maiden.JPG

Iron Maiden w Warszawie

Iron Maiden heavymetalowy zespół reprezentujący New Wave Of British Heavy Metal (pol. Nowa Fala Brytyjskiego Heavy Metalu; w skrócie NWOBHM) powstały w Londynie 25. grudnia 1975 roku. Uważany za czołówkowy zespół swojego gatunku. Nazwa zespołu w wolnym tłumaczeniu oznacza Żelazną Dziewicę – narzędzie tortur. Grupa gra heavy metal z elementami progresywnymi. Ich muzyka jest oparta na ostrych i melodyjnych riffach gitarowych. Charakterystyczną cechą większej części twórczości grupy jest wokal Bruce'a Dickinsona. Muzyk ten jest uznawany za jednego z lepszych wokalistów rockowo-metalowych.

Zespół nagrał wiele "kawałków" w ogóle nie przypominających heavy metalu. Iron Maiden tworzył również bardzo szybkie i mocne kawałki np. "Be Quick Or Be Dead" będący przykładem thrash metalu. Autorem tekstów jest głównie Bruce Dickinson, choć Steve Harris i Adrian Smith również nie pozostawali bierni. Linię melodyczną tworzył głównie lider zespołu – Steve Harris.

Zespół posiada własną maskotkę - Eddie'go. Eddie pojawiał się na większości okładek albumów i singli Ironów, często też jako element scenografii koncertów.

Dyskografia Edytuj

  • Iron Maiden (1980)
  • Killers (1981)
  • The Number of the Beast (1982)
  • Piece of Mind (1983)
  • Powerslave (1984)
  • Somewhere in Time (1986)
  • Seventh Son of a Seventh Son (1988)
  • No Prayer for the Dying (1990)
  • Fear of the Dark (1992)
  • The X Factor (1995)
  • Virtual XI (1998)
  • Brave New World (2000)
  • Dance of Death (2003)
  • A Matter of Life and Death (2006)
  • The Final Frontier (2010)

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki