FANDOM

Robert Brylewski.jpg

Robert Brylewski

Darek Malejonek.jpg

Darek Malejonek

Włodzimierz Kiniorski.jpg

Włodzimierz Kiniorski

Piotr Żyżlewicz.jpg

Piotr Żyżlewicz

Izrael – polski zespół reggae.

Historia Edytuj

Opracowane na podstawie oficjalnej strony zespołu

Zespół powstał w lutym 1983 roku w Warszawie z inicjatywy Roberta Brylewskiego i Pawła "Kelnera" Rozwadowskiego. Nazwa zespołu powstała w domu Joanny Kaniugi, przyjaciółki Brylewskiego i Rozwadowskiego. Oficjalny debiut zespołu miał miejsce 25 kwietnia 1983 roku w klubie Hybrydy (wcześniej, bo 27 lutego odbył się pierwszy koncert bez zapowiedzi grupy). W tym samym roku powstało pierwsze nagranie zespołu – „Idą ludzie Babilonu”.

W maju 1983 roku została nagrana płyta Biada, biada, biada. Album ukazał się dopiero w 1985 roku.

W 1984 roku zespół wystąpił w Jarocinie. W 1986 roku zespół zagrał trasę koncertową z legendą reggae Misty in Roots, po którym z grupy odszedł Paweł Kelner. Został on zastąpiony przez Dariusza "Maleo" Malejonka (z zespołu Kultura). Wkrótce Izrael zasilili inni muzycy Kultury: Piotr "Stopa" Żyżlewicz, Alik Dziki. W 1986 roku ukazał się album Nabij faje. Wkrótce nastąpiła silna rotacja osobowa w zespole (z Izraelem było związanych prawie 100 osób).

Wkrótce narodził się trzon formacji w składzie: Brylewski, Maleo, Vivian Quarcoo, Stopa i Alik Dziki. W 1987 roku ukazał się album Duchowa rewolucja. W 1989 roku zespół wyjechał do Czechosłowacji. Na miejsce Alika Dzikiego trafił Sławomir "Dżu Dżu" Wróblewski. Niedługo po powrocie z Czechosłowacji do zespołu dołączył multiinstrumentalista Włodzimierz "Kinior" Kiniorski.

W 1990 dzięki dzięki Marcinowi Millerowi Izrael wystąpił w Londynie. Dzięki występom nagrano w Wielkiej Brytanii album 1991. Po powrocie do kraju Izrael dużo koncertował po Polsce, dzięki czemu udało się wydać album Live 93. Materiał koncertowy został nagrany w Krakowie i w Białymstoku. Zespół pomimo swoich wielkich sukcesów zaskoczył fanów rozwiązaniem w 1995 roku.

Dzięki staraniom Brylewskiego w 1997 roku ukazał się album Izrael in dub.

W 2006 roku dzięki namowom fanów, przyjaciół i organizatorów festiwalu reggae w Ostródzie doszło do reaktywacji zespołu pod nazwą Magnetosfera w składzie: Robert, Maleo, Dżu Dżu, Kinior, Stopa i Samohut. W 2007 roku grupa wróciła do pierwotnej nazwy. Od 2007 roku z grupą działają Paweł Rozwadowski oraz Ewa Brylewska. W 2008 roku ukazał się album Dża Ludzie, nagrany w Londynie. W 2010 roku ukazał się album Izrael meets Mad Professor and Joe Ariwa, który trafił na światowe rynki.

W nocy z 12 na 13 maja 2011 roku zmarł perkusista Piotr Żyżlewicz.

Dyskografia Edytuj

Albumy studyjne Edytuj

Albumy koncertowe Edytuj

Single Edytuj

Kompilacje różnych wykonawców Edytuj

  • Fala (1985) – utwór: „Wolność”

Muzycy Edytuj

(wybór, przez zespół przewinęło się prawdopodobnie ok. stu muzyków)

Obecny skład zespołu Edytuj

Byli członkowie Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki