Fandom

Muzyka

Klaus Mitffoch

580stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Lech Janerka.jpg

Lech Janerka

Klaus Mitffoch – polski zespół nowofalowy założony w 1979 roku przez Lecha Janerkę. W oryginalnym składzie zespół nagrał jeden album, który nazywał się Klaus Mitffoch. Debiutancki album jest zaliczany za jeden z przełomowych w historii polskiej muzyki. Muzyka Klaus Mitffoch wyrażała egzystencjalny niepokój oraz zagubienie w nowoczesnym świecie. Duży nacisk zespół skierował na teksty antykomunistyczne oraz brzmienie bliskie rockowi alternatywnemu. Najbardziej reprezentatywnym utworem grupy była piosenka „Strzeż się tych miejsc”, zaś najbardziej znanym – „Jezu jak się cieszę”.

Historia Edytuj

Klaus Mitffoch powstał w 1979 roku z inicjatywy Lecha Janerki we Wrocławiu. W pierwszym składzie działali: Lech Janerka (wokal, gitara basowa), Krzysztof Pociecha (gitara), Wiesław Mrozik (gitara), Kazimierz Sycz (perkusja)[1]. W 1980 roku Sycza zastąpił Marek Puchała[1]. Do 1981 roku zespół nie miał stałej nazwy[2].

W 1983 roku zespół wystąpił na Ogólnopolskim Turnieju Młodych Talentów[2]. Zespół otrzymał drugie miejsce (pierwszego nie przyznano)[2]. Dzięki zwycięstwu Klaus Mitffoch wydał debiutancki singel[2].

W 1984 roku zespół nagrał album Klaus Mitffoch. Rok później album ukazał się na rynku dzięki Tonpressowi[1]. Płyta ukazała się także w języku hiszpańskim[1]. Album zwyciężył w ankiecie „Magazynu Muzycznego” na album trzydziestolecia i wśród czytelników „Tylko Rock” na album lat 80[1]. Krótko po ukazaniu albumu rozpadł się zespół, a Janerka rozpoczął karierę solową.

Dwa lata później doszło do reaktywacji zespołu. W reaktywowanym zespole zabrakło Janerki i Pociechy[2]. Do zespołu doszli Zbigniew Kapturski (gitara, wokal), Jacek Fedorowicz (gitara basowa) i Paweł Chyliński (wokal)[2]. W 1985 roku zespół wystąpił na Rock Arenie, gdzie nie odniósł sukcesu. Pisano:[3]

Sukces dużej płyty i nowy skład grupy (bez Lecha Janerki) zobowiązywał do uważnego śledzenia występu. Niestety, w miarę odgrywania kolejnych numerów (nie zagrali żadnego z albumu) odczuwałem coraz większy zawód. Nieważne, że grają technicznie bezbłędnie, jeśli to co robią po prostu nie rusza. Niewykorzystane są wokalne możliwości Pawła Chylińskiego, a jego teksty gdzieś umykają... Mam nadzieję, że sami muzycy wysnują wnioski z tego koncertu, bowiem przyjęcie publiczności było dość wymowne

W 1987 roku zespół zmienił nazwę na Klaus Mit Foch[3]. Pod tą nazwą grupa zadebiutowała na festiwalu Poza Kontrolą w Warszawie[3]. W 1988 roku zespół wydał album Mordoplan. Rok później grupa została rozwiązana. W tym samym roku grupa wystąpiła w Jarocinie odnosząc sukces[3].

Klaus Mitffoch w kulturze masowej Edytuj

O zespole Klaus Mitffoch i Lechowi Janerce poświęcone są obszerne fragmenty filmu „Solidarność” zrealizowanego przez BBC[2].

Dyskografia Edytuj

Albumy studyjne Edytuj

Albumy koncertowe Edytuj

  • Live sierpień 1984 (dwie kasety wydawnictwa Fala, F 013/014) (1984)

Single Edytuj

  • Ogniowe strzelby / Śmielej (1983)
  • Jezu jak się cieszę / O głowie (1983)
  • Siedzi / Tutaj wesoło (1984)

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki