Fandom

Muzyka

Kult

580stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kult.jpg

Kult

Kazik.jpg

Kazik Staszewski

Piotr Morawiec.jpg

Piotr Morawiec

Irek Wereński.JPG

Ireneusz Wereński

Tomasz Goehs.jpg

Tomasz Goehs

Wojciech Jabłoński.jpg

Wojciech Jabłoński

Jarosław Ważny.JPG

Jarosław Ważny

Kult – polski zespół działający od 1982 roku, powstały w Warszawie, grający rock (głównie alternatywny). Liderem zespołu jest Kazimierz Staszewski (Kazik). W latach 90. Kult był uznawany za jedną za najważniejszych polskich grup rockowych.

Historia zespołu Edytuj

Kult powstał w 1982 roku z inicjatywy Kazika Staszewskiego i Piotra Wieteskiego[1]. W lipcu 1982 roku odbył się pierwszy koncert w klubie Remont[2]. We wrześniu 1986 roku ukazał się debiutancki album – Kult. Rok później ukazał się album Posłuchaj, to do ciebie (z przebojami „Na całym świecie źle się dzieje, koledzy” znanym również jako „Wódka” oraz z piosenką „Hej, czy nie wiecie”), a w 1988 roku Spokojnie (z przebojem „Arahja”).

W 1989 roku Kult wydał dwa albumy. Pierwszy z nich to Kaseta, a drugi to koncertowa Tan. Tan to rejestracja dwóch pożegnalnych koncertów z sierpnia 1988 roku, po których zespół postanowił zawiesić swoją działalność na trzy miesiące[2].

W 1990 roku Kult wydał album 45-89. Tytułowa piosenka opisywała poprzednią epokę za pomocą fragmentów autentycznych przemówień partyjnych nałożonych na podkład muzyczny[2]. Album 45-89 jest znany dzięki przebojowi „Totalna militaryzacja”. Rok później ukazał się album Your Eyes z piosenkami „Parada wspomnień” oraz antyklerykalną „Zgrozą”.

W 1993 roku nastąpiły zmiany w składzie zespołu, w którym znaleźli się Kazik Staszewski, Janusz Grudziński, Ireneusz Wereński, Piotr Morawiec, Krzysztof Banasik i nowy perkusista Andrzej Szymańczak. Skład ten istniał do 1998. W 1993 roku Kult rozpoczął pracę nad płytą, na której znalazły się tylko piosenki Stanisława Staszewskiego, ojca Kazika. Płyta została zatytułowana Tata Kazika, a promował ją singel „Baranek”.

W 1994 roku ukazała się płyta Muj wydafca (błędna pisownia zamierzona). Płyta dla wielu została uznana za najlepszą w dorobku Kultu[1]. Na płycie znalazły się covery: „Pasażer” z repertuaru Iggy'ego Popa oraz „Dziewczyna o perłowych włosach” Omegi[1].

W 1996 roku ukazał się drugi album z piosenkami Stanisława Staszewskiego, Tata 2.

W 1998 roku ukazał się album Ostateczny krach systemu korporacji (z przebojami „Lewy czerwcowy” znany również jako „Panie Waldku, Pan się nie boi”[1], „Dziewczyna bez zęba na przedzie” oraz „Gdy nie ma dzieci”[1]). Na tej płycie po raz pierwszy pojawia się nowy członek zespołu, Janusz Zdunek (trąbka). W tym samym roku tragicznie zmarł perkusista Andrzej Szymańczak (bezpośrednią przyczyną jego śmierci było zadławienie się gumą do żucia[2]). Kazik poświęcił Szymańczakowi utwór „Komu bije dzwon”, do którego powstał teledysk (ostatni z udziałem Szymańczaka[1]). Nowym perkusistą został Tomasz Goehs z Kazik Na Żywo. W 1998 zespół opuścił na rok Janusz Grudziński. Zastępował go wtedy Jacek Rodziewicz, z zawodu konserwator zabytków.

W tym samym roku odbyła się pierwsza Pomarańczowa Trasa zespołu po największych miastach Polski, która od tamtej pory niezmiennie organizowana jest każdego roku.

W 2001 roku Kult wydał album Salon Recreativo. Album promował singel teledysk „Brooklyńska Rada Żydów”. Klip został zakazany (w praktyce nieemitowany) w polskim MTV[2].

Kolejny album ukazał się w 2005 roku. Był to Poligono Industrial. 5 lipca 2007 w Programie Trzecim Polskiego Radia odbył się jubileuszowy koncert na 25-lecie Kultu[2].

W 2008 roku z zespołu odszedł Krzysztof Banasik. Skład został uzupełniony przez Wojciecha Jabłońskiego (gitara) i Jarosława Ważnego (puzon).

W 2009 ukazał się album Hurra (roboczy tytuł to Concentrazion Gigantica[2]). Dwa tygodnie przed premierą, album Hurra trafił do Internetu[2]. W wyniku śledztwa policyjnego ustalono, że zawartość płyty wynieśli pracownicy tłoczni[2]. Płytę Hurra promował utwór „Marysia”[1].

W 2010 roku Kult nagrał dla MTV koncert MTV Unplugged. Kult był czwartym polskim wykonawcą koncertu dla MTV[1]. Płyta MTV Unplugged stała się platynową płytą[1].

Muzycy Edytuj

Skład zespołu Edytuj

Byli członkowie zespołu Edytuj

Dyskografia Edytuj

Zobacz też Edytuj

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki