FANDOM

Piotr Marek (ur. 1950, zm. 1985, pseudonimy sceniczne Van Fiut i Hegar) – polski gitarzysta, wokalista i autor tekstów, założyciel i lider zespołu Düpą.

Piotr Marek przed rozpoczęciem działalności muzycznej zajmował się malarstwem[1]. Zespół Düpą powstał ok. 1981, początkowo działając w formie improwizowanych „biesiad” w mieszkaniu Marka[2]. Skład zespołu był płynny. Do rdzenia grupy zaliczali się, oprócz Marka, Andrzej „Püdel” Bieniasz i Andrzej Potoczek (obaj grający na gitarach elektrycznych)[2]. W późniejszych latach zespół zaczął działać w sposób bardziej regularny i w 1985 zgłosił się do przeglądu w Jarocinie[2]. Do występu jednak nie doszło, ponieważ tuż przed festiwalem lider popełnił samobójstwo[2]. Pozostali przy życiu muzycy kontynuowali działalność pod nazwą Püdelsi (od pseudonimu Andrzeja Bieniasza, nowego lidera)[1].

Piotr Marek wypracował indywidualny styl muzyczny, w dużej mierze inspirowany twórczością Joy Division[1] i Franka Zappy[2].

Nieodłączną częścią działalności Piotra Marka była zabawa i parodia[2]. Teksty jego autorstwa były mieszaniną spostrzeżeń egzystencjalnych i ostrych wulgaryzmów (zgodnie z jego teorią, że pod względem brzmieniowym wulgaryzmy lepiej nadają się do śpiewania niż inne słowa języka polskiego)[2]. Próbkę stylu Piotra Marka prezentuje wypowiedź „programowa” nt. zespołu Düpą:

Nazwą zespołu jest człon wyrazowy pochodzenia antropomorficznego wyrażony rzeczownikiem rodzaju żeńskiego pierwszej deklinacji. Zespół Düpą jest grupą twórczą otwartą dla wszystkich, którzy chcą działać twórczo w walce z komercją i eklektyzmem. Zespół Düpą jest zespołem muzyczno-teatralnym opierającym swoją działalność na profesjonalistach i amatorach różnych dziedzin sztuki. Pod hasłem głoszonym niegdyś przez grupę twórczą Nowa Improwizacja: „Twórczość zbiorowa wyzwala wartości moralne”, zespół Düpą poprzez swobodne zachowanie na scenie i improwizacje muzyczne, aktorskie stara się sparafrazować różne rodzaje muzyki oraz zachowanie się na scenie gwiazd roka, rocka, rge, raga, reggae, ska, sky itp. Program zespołu Düpą nosi nazwę Wór Jurandaizemsta Hegara.[3]

Twórczość Piotra Marka pozostaje jednym z zasadniczych elementów repertuaru zespołu Püdelsi[1].

Odnośniki zewnętrzneEdytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 muzyka.onet.pl/rock/oto-mlodzi-ludzie-ciezar-na-ich-ramionach-czyli-dlaczego-joy-division-jest-tak/1mwbm
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 http://www.pawnhearts.eu.org/~gregland/w-matni/dupa/ns01.html
  3. http://krakowskascenamuzyczna.pl/koncerty/pudelsi-graja-dupa/

Więcej z Fandomu

Losowa wiki