FANDOM

Republika – polski zespół wykonujący muzykę rockową i nowofalową. Zespół powstał w 1981 roku w Toruniu, w wyniku przekształcenia grupy Res Publica. Republika od początku była związana z klubem Od Nowa oraz Uniwersytetem Mikołaja Kopernika, gdzie koncertował i odbywał próby. W 1986 roku grupa rozpadła się w wyniku nieporozumień. W 1990 roku doszło do reaktywacji zespołu, który od tamtej pory brał czynny udział w nagraniach oraz w koncertowaniu. W 2001 roku zmarł lider i wokalista zespołu, Grzegorz Ciechowski, przez co doszło do rozwiązania zespołu.

Historia Edytuj

Opracowana na podstawie oficjalnej strony Republiki

Pierwszy koncert Republiki odbył się w listopadzie 1981 roku na przeglądzie grup nowofalowych w Toruniu. Niektórzy podają za debiut koncert w sopockim „Teatrze letnim”, gdzie wystąpił zespół Res Publica. Grupa nie odniosła sukcesu, a ówczesnego lidera, Jana Kastora, przyjęto nieprzychylnie.

Pierwszym prawdziwym koncertem był występ w klubie Riviera. Tam już pod nową nazwą, zespół zaprezentował nowe brzmienie. Zespół okrzyknięto gwiazdą, a piosenki grupy trafiały na listy przebojów.

W październiku 1982 roku rozpoczęto pracę nad debiutancki albumem. Album nazywany Nowe sytuacje został wydany rok później. W 1984 roku zespół wydał dwa albumy: 1984 (będąca anglojęzyczną wersją Nowych sytuacji) oraz Nieustanne tango.

W 1985 roku doszło do kryzysu wokół muzyków. Na festiwalu w Jarocinie zespół wystąpił po dwuletniej przerwie. Widzowie rzucali na scenę jajka, pomidory oraz inne produkty spożywcze. Pomimo takiego przyjęcia Republika zagrała, otrzymując pod koniec występu oklaski. Widzowie prosili o bis, jednak muzycy odmówili.

W 1986 roku doszło do rozpadu zespołu. Grzegorz Ciechowski stał się Obywatel G.C., a Paweł Kuczyński, Zbigniew Krzywański i Sławomir Ciesielski założyli nowofalową Operę.

W 1990 roku odbył się koncert gwiazd lat 80. Szybko zauważono, że koncert nie może się odbyć bez Republiki. Specjalnie na ten koncert doszło do reaktywacji zespołu. Ciechowski pragnął reaktywować zespół ze starym składem, jednak sprzeciw basisty Pawła Kuczyńskiego zdecydował, nowa Republika nie będzie w całości zespołem takim jak z lat 80. Nowym basistą został Leszek Biolik. W 1991 roku ukazał się album 1991.

W 1993 roku ukazał się Bez prądu – pierwszy album koncertowy Republiki. W tym samym roku został wydany album Siódma pieczęć. Dwa lata później zespół wydał album Republika marzeń. W 1998 roku wydany został krążek Masakra. Nagła śmierć Ciechowskiego zakończyła pracę nad nowym albumem (później wydanym jako Ostatnia płyta) oraz nad kolejnym albumem koncertowym.

Ostatni występ zespołu (już bez Grzegorza Ciechowskiego) odbył się na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2002 rok).

Dyskografia Edytuj

Albumy studyjne Edytuj

Albumy koncertowe Edytuj

Albumy kompilacyjne Edytuj

Skład zespołu Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki