Fandom

Muzyka

Romuald Lipko

580stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Romuald Ryszard Lipko -  polski kompozytor i multiinstrumentalista (instrumenty klawiszowe,trąbka, gitara basowa).

Biografia Edytuj

Ukończył podstawową szkołę muzyczną, z liceum muzycznego został wydalony za udział w programie telewizyjnym. Od początku lat 70. Lipko był basistą, a później głównie klawiszowcem i kompozytorem w zespole Budka Suflera.

Niektóre z jego pierwszych kompozycji w Budce to Piosenka, którą być może napisałby Artur RimbaudZdarzenie oraz Biały demon.

W 1978 przejął rolę lidera Budki Suflera po odejściu wokalisty Krzysztofa Cugowskiego (do 1984 r.)

Jego największym sukcesem komercyjnym okazała się płyta Nic nie boli, tak jak życie, wydana w 1997 roku. Sprzedała się w ponad milionowym nakładzie.

Sukcesem muzycznym był występ w nowojorskiej Carnegie Hall i sesja nagraniowa w Village Studio w Los Angeles pod okiem Grega Phillinganesa. Współpracował wtedy z Marcusem Millerem, Steve’em Lukatherem i Sheilą E.

Romuald Lipko współpracował z wieloma polskimi wokalistkami. Pisał piosenki m.in. dla Anny Jantar (Nic nie może wiecznie trwaćDo żony wróćUkład z życiem), Urszuli (Dmuchawce latawce wiatrMalinowy królZa twoje zdrowie mała), Ireny Jarockiej (To za małoNie odchodź jeszcze), Zdzisławy Sośnickiej (Aleja gwiazdW kolorze krwiSerce pali się razPowiedz mi panieBędzie co ma być), Izabeli Trojanowskiej (Jestem twoim grzechemWszystko czego dziś chcęNic za nic), Barbary Sikorskiej (CDNMniejsze złoGramatyka miłościZakochajmy się jak dzieci), Ireny Santor (Jak fart, to fartJeszcze kochasz mnie), Maryli Rodowicz (Tak nam słodko, tak nam gorzko), Eleni (Postaw na mnie, a zatrzymam deszcz).

W 2005 ukazała się kompilacja Przeboje Romualda Lipko, zawierająca piosenki skomponowane przez niego i śpiewane m.in. przez Annę Jantar, Izabelę Trojanowską, Urszulę, Irenę Santor, Zdzisławę Sośnicką, Marylę Rodowicz i Małgorzatę Kożuchowską. Niektóre z nich są premierowe, jak Układ z życiem Anny Jantar odnaleziony w archiwum Lipki.

Prowadząc działalność poza zespołem od roku 1984 wspólnie z Jarosławem Kukulskim, Natalią Kukulską, Eleni Tzoka, Haliną Frąckowiak, Zbigniewem Hołdysem, Markiem Karewiczem, Michałem Rybczyńskim, Danutą Mizgalską był członkiem honorowym Klubu Muzycznego im. Anny Jantar, którego prezesem była Agata Materowicz.

W 2015 roku założył zespół Romuald Lipko Band, w skład którego weszli m.in. Izabela Trojanowska, Felicjan Andrzejczak oraz Grzegorz Wilk.

Więcej w Fandom

Losowa wiki