FANDOM

Siekiera

Siekiera na Jarocinie w 1984 roku

Siekiera nowofalowa

Siekiera nowofalowa – 1986 rok

Siekiera – polski zespół wykonujący muzykę punkową i nowo falową. Zespół działał w latach 1982-1988 oraz w 2011 roku. Stałym liderem formacji był Tomasz Adamski. W historii Siekiery pojawiły się 3 okresy działalności: punkowy (z Tomaszem Budzyńskim na wokalu), nowofalowy (z Dariuszem Malinowskim na wokalu) oraz trzeci tworzony głównie przez samego Adamskiego.

Historia Edytuj

Okres punkowy Edytuj

Opracowane na podstawie siekiera.serpent.pl (chyba, że podano inaczej w formie przypisu).

W latach 1982-1983 w Puławach gitarzysta Tomasz Adamski, wokalista Tomasz Budzyński, basista Jerzy "Sex" Janaczek oraz perkusista Irek "Borys" Czerniak założyli grupę TRAFO. W listopadzie 1983 roku TRAFO wystąpił na lokalnym Przeglądzie Młodzieżowych Zespołów Rockowych w puławskim klubie „Mozaika”. Tam grupa zagrała utwory z repertuary UK Subs i Exploited.

Na przełomie lat 1983/1984 TRAFO przekształcił się w Siekierę. Janaczka zastąpił Dariusz "Malina" Malinowski, a Czerniaka Krzysztof "Koben" Grela. Przez parę miesięcy w zespole grał także drugi gitarzysta Piotr Szewczyk (wcześniej grający w zespole Siły Szybkiego Reagowania). Szewczyk jednak został wyrzucony z zespołu ze względu na zamiłowanie bluesem krótko przed festiwalem w Jarocinie.

W 1984 roku zespół miał zagrać swój pierwszy oficjalny koncert w Lublinie. Nie doszło do zagrania koncerty, gdyż nie stawił się perkusista grupy. W Lublinie jednak Siekiera poznała Grzegorza Brzozowicza, który ściągnął zespół do Warszawy. Pierwszy oficjalny koncert grupa zagrała w warszawskim Remoncie w tym samym roku.

W 1984 roku zespół zarejestrował debiutancką kasetę Demo Summer 84 w puławskim Domu Chemika.

W sierpniu 1984 roku zespół zagrał na festiwalu w Jarocinie. Koncert do dzisiaj został zapamiętany jako jeden z najbardziej przełomowych. O zespole pisano:

4 uroczych bestialców, najbardziej ortodoksyjnych punków, jakich znamy. Strach przed nimi nie pozwala nam więcej o nich pisać..

Za koncert zespół otrzymał nagrodę – wzmacniacz firmy Labsound. Po festiwalu w Jarocinie Siekiera sporadycznie koncertowała (m. in. w Warszawie na Róbrege i we Wrocławiu na Rock na wyspie). Międzyczasie, w 1985 roku, firma Polton wydała składankę Fala, na którą trafiły dwa utwory Siekiery („Fala” i „Idzie wojna”).

W październiku 1984 roku po wspólnym koncercie z TZN Xenną i Youth Brigade doszło do konfliktu między Adamskim a Budzyńskim. Konflikt zakończył się odejściem Budzyńskiego z grupy, który z Siekierą zagrał tylko sześć koncertów. Powodem kłótni było dążenie Budzyńskiego do większego wpływu na grupę, co spotkało się z autorytarnym podejściem lidera. Po konflikcie Budzyński założył z Robertem Brylewskim zespół Armia.

Okres nowofalowy Edytuj

Po odejściu Budzyńskiego, Adamski rozpoczął reorganizację Siekiery. Nastąpił gwałtowny zwrot w wykonywaniu muzyki. Zespół rozpoczął granie utworów nowo falowych. Zespół opuścił perkusista Krzysztof Grela, a na jego miejscu znalazł się Zbigniew Musiński. Dariusz Malinowski oprócz gry na basie przejął rolę wokalisty, a do zespołu dołączył także klawiszowiec Paweł Młynarczyk (wcześniej grający w grupie ZOO).

W lutym 1985 roku zespół nagrał 8 nowych utworów (m. in. „Idziemy przez las”, „Ja stoję...” i „To słowa”) w Studio System w Lubinie. Nagrania pojawiły się w Polskim Radiu. Międzyczasie zespół otrzymał nagrodę Wisior (od czasopisma Non Stop) za najlepszy zespół punkowy roku 1984. Zespół w plebiscycie pokonał grupy Moskwa i Dezerter.

W maju i w czerwcu Siekiera zarejestrowała nagrania dla Tonpressu, które później trafiły na singel i płytę Jak punk, to punk. W programach Krzysztofa Szewczyka pojawił się teledysk do utworu „Misiowie puszyści”.

W czerwcu Siekiera wystąpiła na koncercie rockowym w ramach Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Patronatem koncertu był Tonpress. Zespół na Festiwalu zajął pierwsze miejsce wraz z grupą Randez-Vous. Nagrodą była rejestracja płyty długogrającej.

Pomimo oskarżeń ortodoksyjnych punków o zdradę, zespół zdecydował się na koncert w Jarocinie. Pomimo dobrze zagranego koncertu, organizatorzy przerwali występ podczas wykonywania czwartego utworu, pomimo protestów Tomasza Adamskiego[1]. Prawdopodobnie koncert przerwano z powodu prowokacji skierowanej na muzykach (próba pobicie oraz wyłączenie odsłuchów Musińskiemu)[2].

W 1986 roku zespół wydał album Nowa Aleksandria (tytuł płyty jest dawną nazwą miasta Puławy). Po latach, w książce „Polski rock – przewodnik płytowy” (z 1998 roku) Wiesław Królikowski uznał płytę za jedną z najbardziej intrygujących płyt naszego rocka lat osiemdziesiątych, zaliczając ją jednocześnie do płyt będących wyjątkowym osiągnięciem w kontekście całej naszej muzyki rockowej.

W 1987 roku do zespołu dołączył Wiesław Borysewicz. Dariusz Malinowski grał już tylko na basie, a wokal przejął Tomasz Adamski (rezygnując jednocześnie z gry na gitarze). W tym samym czasie Siekiera rozpoczęła wspólną trasę koncertową z Variete. W 1988 zespół rozpadł się.

Dalsze lata Edytuj

W 1989 roku Non Stop podał:

W starym składzie - Tomek Adamski (g, voc.), Tomek Budzyński (voc.), Darisz Malinowski (bg); uzupełnia ich Stopa (dr) - reaktywowała się Siekiera! Niestety rzecz dotyczy wyłącznie nagrania longa z osławionym starym materiałem (..) To okrutna muzyka, okrutne teksty - skomentował wokalista.

Płyta jednak nigdy nie powstała, gdyż Budzyński i Stopa rozpoczęli dodatkową działalność w muzyce, a Adamski nie był zainteresowany poprzednią działalnością.

W 1992 roku pierwszy perkusista zespołu Krzysztof Grela został omyłkowo zamordowany przez rosyjską mafię w puławskiej knajpie Pod dębami.

13 września 2003 roku Tomasz Budzyński niespodziewanie wykonał wraz z Armią trzy utwory Siekiery („Idzie wojna”, „Fala” oraz „Misiowie puszyści”). Największe zaskoczenie było z utworem „Misiowie puszyści”, gdyż utwór ten pochodził z nowofalowej płyty Nowa Aleksandria. Koncert, podczas którego Armia zagrała te utwory był z okazji ukazania się książki PRL - Punk Rock Later w Warszawie. Te trzy utwory Armia zagrała także na paru innych koncertach.

W 2004 roku były plany nagrania materiału Siekiery '84 przez stary skład. Plany jednak nie zostały zrealizowane pomimo dużej pracy nad nim.

W 2008 roku Tomasz Adamski pod logiem Siekiery nagrał album Na wszystkich frontach świata. Równocześnie Adamski wydał winylowane nagranie 1984 będące zapisem ostatniego koncertu z pierwotnym składem.

Dyskografia Edytuj

Muzycy Edytuj

Przypisy

Źródła Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki