Fandom

Muzyka

Tilt

580stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ten artykuł dotyczy polskiego zespołu rockowego. Zobacz też: inne znaczenia.
Tomasz Lipiński.jpg

Tomasz Lipiński

Tilt – polski zespół rockowy, punkrockowy i nowofalowy[1]. Zespół Tilt był jednym z pierwszych w Polsce zespołów grających muzykę nowofalową i punkrockową[1]. Na temat zespołu Tilt powstały film pt. „Tilt Back” z 1980 roku[1] i „Pasażer” z 1985 roku[1].

Historia zespołu Edytuj

Opracowane na podstawie nieistniejącej już oficjalnej stronie Tiltu (chyba, że podano inaczej w formie przypisu)

1979-1980 Edytuj

Tilt powstał w 1979 roku, grając wówczas punk rock. Początkowo grali Tomasz Lipiński (gitara, wokal), Tomasz „Rastaman” Szczeciński (gitara basowa) i Jacek „Luter” Lenartowicz. Początkowo kompozycję tworzył głownie Lipiński, a teksty pisał Lenartowicz. Jesienią 1980 roku do Tiltu trafiła Pyza (keyboard). W 1981 roku Pyza i Luter wyjechali do Berlina. Tomek Lipiński zdecydował się współpracować z Robertem Brylewskim, tworząc zespół Brygada Kryzys. Utwór „Fallen Fallen in Babilon” z 1980 roku trafił później do repertuaru Brygady Kryzys[2]. Pierwszymi menadżerami Tiltu zostali Henryk Gajewski i Piotr Rypson[1].

1983-1989 Edytuj

W związku z rosnącymi problemami Brygady Kryzys, Lipiński reaktywował Tilt z Szczecińskim. Perkusistą został Tomasz „Gogo” Kożuchowski, ściągnięty z zespołu TZN Xenna. Do instrumentarium dołączono saksofon. Połączenie free jazzu i rocka przyniosło pierwsze single zespołu: „Runął już ostatni mur/O jaki dziwny dziwny...”, „Każdy się boi swojej paranoi”. single wydał Tonpress. W 1983 roku powstał teledysk do „O jaki dziwny, dziwny, dziwny”[3]. Pod koniec 1985 roku do zespołu dołączył gitarzysta Piotr „Czombe” Dubiel, a Rastamana zastąpił Franz Dreadhunter z Krakowa.

W 1985 roku zespół rozstał się z sceną punkową i nowofalową, grając prostą muzykę rockową. Tilt nagrał dla Tonpressu singel „Rzeka miłości, morze radości, ocean szczęścia/Mówię ci, że”. Piosenka „Mówię ci, że” stała się przebojem. W 1988 roku Tilt nagrał debiutancki album – Tilt. Skład zespołu w latach 1985-1988 często się zmieniał. Stałymi członkami byli tylko Lipiński i Dreadhunter. Z zespołem współpracowali m.in wokalistka Kayah, pianista Wojciech Konikiewicz, saksofonista Arkadiusz Korecki.

W 1988 roku do zespołu wrócił Tomek „Gogo” Kożuchowski. Nowym basistą został Marcin Ciempiel, a nowym gitarzystą Jan Benedek. Zespół wrócił do grania punk rocka. W 1989 roku zespół ponownie się rozpadł. Rok później ukazał się album Czad Kommando Tilt.

1994-1997 Edytuj

Po przerwie, spowodowanej okresowym zanikiem rynku muzycznego spowodowanym nagłymi przemianami ustrojowymi, nazwa Tilt pojawiła się na solowym albumie Lipińskiego, zatytułowanej Nie pytaj mnie. Tytułowy utwór pochodzi z filmu „Psy 2” reż. Władysława Pasikowskiego. W nowym składzie, oprócz Lipińskiego, znaleźli się Dżu Dżu (gitara basowa), Jacek Binasiewicz (perkusja), Jacek „Loze” Niestryjewski (gitara). Zespół w tym składzie promował solowy album Lipińskiego oraz wziął udział w nagraniach piosenek do filmu Władysława Pasikowskiego pt. „Słodko-gorzki”.

Jesienią 1996 roku, w stołecznym Teatrze Buffo odbył się akustyczny koncert Tiltu, transmitowany przez TVP Polonia i radio RMF FM. Nagrania z koncertu trafiły do albumu Tilt 2000 - Rzeka miłości - Koncert w Buffo. W 1997 Tilt ponownie zawiesił działalność.

2000-2002 Edytuj

W 2000 roku Tilt wrócił do sceny muzycznej z piosenką „Miassto fcionga”. Piosenka ta, oraz kolejny nowe utwory („Westchnienie” i „Ostatnia piosenka o miłości”) trafiły do filmu Władysława Pasikowskiego pt. „Reich”. Tilt wziął także udział w akcji RMF FM „Nie wierzę narkotykom”, nagrywając pilotującą piosenkę pod tym samym tytułem, będącą parafrazą przeboju Tiltu „Nie wierzę politykom”. Zespół występował w składzie Lipiński (gitara, wokal), Dreadhunter (gitara basowa), Tomasz Czulak (perkusja). W 2002 roku Tilt nagrał album Emocjonalny Terror.

Od 2006 roku Edytuj

Od 2006 grupa działa w składzie: Lipiński, Karol Ludew (perkusja), Leniewicz (gitara basowa), Korecki (saksofon) i Wojciech Konikiewicz (instr. klawiszowe). W grudniu 2013 roku doszło do kolejnego rozwiązania zespołu[4].

Ciekawostki Edytuj

  • Swego czasu istniała rywalizacja Kryzysu i Tiltu (przez samych muzyków obu zespołów traktowana jako żart). Magura (perkusista Kryzysu) został zapamiętany jako osoba, która w skórzanej kurtce na koncertach Tiltu krzyczała: Tilt do domu! Dawac tu Kryzys![5].

Dyskografia Edytuj

Muzycy zespołu Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki