FANDOM

Tomasz Lipiński

Tomasz Lipiński

Lipiński grafitti

Lipiński na graffiti wykonanym z okazji Międzynarodowego Dnia Solidarności z Osobami Uzależnionymi od Substancji Psychoaktywnych

Tomasz Lipiński (ur. 21 sierpnia 1955 w Warszawie) – polski wokalista, tekściarz, gitarzysta i kompozytor rockowy i punkrockowy, założyciel i lider grup Tilt, Fotoness, współzałożyciel grupy Brygada Kryzys, aktor. Od 2011 zasiada w Radzie Akademii Fonograficznej ZPAV w sekcji muzyki rozrywkowej.

Jest synem Eryka Lipińskiego, satyryka i grafika.

Biografia Edytuj

Tomasz Lipiński urodził się 21 sierpnia 1955 roku w Warszawie. Był wychowywany tylko przez matkę. Swojego ojca poznał w wieku 8 lat. Ukończył liceum im. Tadeusza Czackiego w Warszawie (matura 1975). Studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą porzucił by realizować swoją pasję muzyczną. Początkowo mieszkał na alei Wyzwolenia w blokowisku[1].

W 1979 roku założył zespół Tilt. W 1981 roku wraz z Robertem Brylewskim założyli grupę Brygada Kryzys. W 1982 roku reaktywował Tilt. W latach 1986-1988 działał w własnym zespole Fotoness. W latach 1991-1993 pisał dla czasopisma "Tylko Rock"[2].

Był dyrektorem marketingowym BMG Poland (1993)[2], redaktorem naczelnym "Aktivista" (2000)[2]. Jest autorem muzyki do kilku filmów. W 2011 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Podczas działalności w Brygadzie Kryzys, Lipiński zainteresował się buddyzmem tybetańskim propagowanym przez Duńczyka Ole Nydhala[3].

Dyskografia Edytuj

solowe
Tilt
Fotoness
Brygada Kryzys

Ciekawostki Edytuj

  • Przez pewien czas walczył z depresją. Walkę z chorobą rozpoczął w 2001 roku[4].
  • W 2008 roku gościnnie wystąpił w teledysku „Love, Love, LoveT.Love[5].
  • Tomasz Lipiński był zaangażowany w walkę z narkomania. W młodości (podczas działania w Brygadzie Kryzys) zażywał LSD[1].

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki